10 minut na dobré ráno

Zvonění budíku pro mě bývalo jako rána kladivem po hlavě v kombinaci s infarktem. Budila jsem se s pocitem, že nevím, kdo jsem, ani na jaké jsem planetě. A bezprostředně po probuzení mě přepadaly stavy úzkosti a strachu. Vstát z tepla a bezpečí postele a začít další den bylo to poslední, co jsem chtěla. Zní to povědomě? 

Moc se o tom nemluví, ale ranní úzkosti nejsou zas tak ojedinělá záležitost. Vyzkoušela jsem různá doporučení, jak s tím naložit, a dnes se s vámi podělím o způsob, který pro mě funguje nejlépe. Využijete ho i v případě, kdy třeba jen chcete svůj den nastartovat příjemněji.

Stavy ranních úzkostí mají jedno z vysvětlení v hormonální nerovnováze; hladina stresového hormonu kortizolu je v ranních hodinách nejvyšší. Patrně to má svoji logiku, předpokládám, že v pravěku se hodilo být hned po probuzení připraven na nejhorší. Pokud jste ale citlivějšího ražení, je tohle biologické nastavení v dnešní době spíš na obtíž. 

Cítím s vámi.

Kdysi mi kamarád poradil, že na odpor k rannímu vstávání je nejlepší nic neodkládat, a hned po zazvonění budíku prostě opustit lože. Zkusila jsem to jednou; ve stavu “zmatená lesní včela” jsem sebrala veškeré možné odhodlání a z postele energicky vyskočila. Následovala rána, to když jsem pravou polovinou těla sejmula skříň.
Pro lidi s nízkým tlakem tyhle kousky prostě nejsou, tečka.

Jóga proti ranní úzkosti

10 MINUT DENNĚ – CESTA KE ZMĚNĚ

Protože takhle to dál zkrátka nešlo, uzavřela jsem sama se sebou kompromis „deseti minut“:

  • 10 minut na poležení po probuzení – minimální potřebný čas, abych přišla k sobě. Zároveň se nestihnu pustit do existenciálních úvah, což samo o sobě zaručuje lepší start dne.
  • 10 minut – a teď to přijde – na ranní jógu.

V mém podání to není žádná fancy jóga a přehlídka asán. Naopak. Často probíhá ještě v pyžamu a s teplýma ponožkama na nohách. Mé cíle jsou prosté:

♡ Probudit se

♡ Rozhýbat tělo (po třicítce nějak tuhne snáz)

♡ Naladit se sama na sebe a na nový den.

A právě ten třetí bod se stal mou primární motivací přistát každé ráno znovu na podložce. Co si budeme povídat, tělo se i bez cvičení během dopoledne nakonec vždycky samo nějak rozpohybuje. Ale chvilka, kdy se vědomě věnujete sami sobě, je tím kouzlem, které dělá divy (pokud máte za sebou jakkoliv náročný den, doporučuji dát si i 10 minut jógy před spaním). 

Ve dvou se to lépe táhne…

… a pozitivní energie je nakažlivá. Podporuji se proto ve svém cvičícím návyku pomocí videí  Yoga with Adriene na Youtube. Pokud nevládnete angličtinou, nevadí, zkuste omrknout české lektory.

Cvičit s někým (aspoň virtuálně) se ukázalo jako zásadní motivační faktor. Někdy podle videa pouze začnu, dostanu se do vlastního flow a pokračuji podle toho, co moje tělo právě potřebuje. 

Naslouchej svému tělu

Můžete si také vybrat sekvenci podle momentální situace (jóga na vztek, na bolest všech možných částí zad, jóga vhodná při menstruaci atd.), či délky cvičení (5 min až hodina). Dřív jsem nechápala, k čemu může být 5-10 minut jógy dobrých. Jak ale asi tušíte sami, i 5 minut je lepších než nic.

Tím spíš, pokud nejste fanda ranního pohybu – je výrazně snazší odhodlat se ke kratičkému cvičení a vytrvat denně. Z příjemných 5 minut možná časem přejdete na ještě příjemnějších 10 (já už nezávazně laškuju i s 15). Každé ráno tak mám pocit malého vítězství. A ty my lidi potřebujeme :-)

Ty jsi tvůrce

Bylo by samozřejmě snadné si říct, že jsem zkrátka člověk, co má rána na houby. Pokud to ale sami se sebou neradi vzdáváte a věříte, že svoji realitu můžete svobodně tvořit, zkuste tuhle moji desetiminutovou strategii. Skvělým pomocníkem mi je také vhodně namíchaná směs Bachových esencí, které ráda připravím i pro vás – tady.

Nakonec je jedno, jestli si zacvičíte pozdravy Slunci, projedete pět Tibeťanů, zatančíte sambu nebo si dáte vlastní jógový free style podle momentální nálady. Ale ta chvilka zastavení se,  

naladění se na to dobré, co JE, 

procítění vděčnosti,

zpřítomnění se v okamžiku a svém těle, 

to je mini terapie s obrovským přesahem, kterou si můžete dopřát každý den a zdarma.

 

Namaste.

 

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *